Info Solat (Click utk waktu solat)

Info Solat (Click utk waktu solat)
MASJID ZAHIR

Thursday, April 8, 2010

Kokor


rokok.. info terkini yg aku dapat tau.. rokok ada mengandungi sel darah babi!! menurut maklumat tersebut.. sel tersebut digunakan di filter rokok berkenaan.. namun begitu sehingga kini bahan tersebut hanya dikesan daripada rokok2 keluaran sweden.. (yang malaysia nye blum test)..

sudah terang-terangan majlis fatwa telah mengeluarkan bahawa rokok itu adalah haram.. namun begitu disebabkan oleh menjaga kepentingan ekonomi negara.. ianya di tidak apa kan.. kenapa islam mengharamkan rokok... asasnya mudah.. islam mengharamkan apa saja yang dapat memudaratkan badan.. badan kita ni adalah amanah ALLAH .. justeru kita wajib menjaganya dengan sebaik2nya..

langkah terbaru yang diperkenalkan oleh kerajaan dengan mengharamkan penjualan rokok 14 batang.. hmm.. mungkin satu usaha yg baik dari KKM.. namun masih belum cukup.. remaja masih lagi boleh "tong-tong" duit beli rokok.. step by step mungkin.. langkah dari KKM... mula2 haramkan penjualan rokok secara batang2 (namun masih ada di gerai2).. kemudian haramkan rokok 7 batang.. dan yg terkini 14 batang.. hehe.. bagus.. aku gembira mendengarnya..


masa aku form 2-3 dulu pernah juga cuba2 (jgnlah ada cikgu2 aku yg baca blog nie.. kantoi seh) .. namun aku hanya sekadar cuba2 coz ikut geng lompat pagar.. try la sikit2.. tau la rasa macamana.. dunhill - keras.. salem menthol - berangin.. tu je.. tak sedap pun.. lalu aku amik keputusan tak teruskan.. skarang nie aku nak bau pun tak bley.. memang aku tak selesa.. tambah2 masa tgk bola kat stadium.. dah la hisap rokok, asap dok hembus2 lak.. hangin tul la.. skali aku haaktuih baru tau.. hehe

masa keja nie lak.. dulu masa keja kat hospital, doktor pun hisap rokok .. apa citer?? masuk toilet hisap rokok.. huh!! la nie dok education pun sama.. cikgu2 nak larang budak2 hisap rokok.. sedangkan depa sendiri hisap rokok.. kalau kat pejabat nie.. toilet lah jadi port diaorg.. naik lemas aku masuk toilet (pinjam word lemas.. hehe) .. baru2 nie menteri kesihatan ada bgtau dalam parlimen nak luaskan kawasan larangan merokok.. memang la baguih.. kat pejabat aku la nie pun memang kawasan larangan merokok tapi relax je depa dok merokok?? peraturan memang baguih.. tapi pelaksanaan?? pemantauan?? xdak sapa pun dok mai check.. untuk makluman semua.. sebenarnya memang ada org2 tertentu dilantik yang boleh mengenakan denda pada si perokok nie.. namun begitu jumlah nya amat sedikit dan ada diantaranya pula bukan tugas hakiki depa.. so mana sempat nak buat pemantauan..

apa-apapun aku salute la si perokok nie.. depa nie tak takut mati.. api dok dekat mulut je.. ye lah depa kan kebal.. mentang2 bersahabat dengan jin (jin makan asap).. heheh
orait.. pada yg belum merokok tu jangan merokok ya.. kesian anak bini.. kesian pada org yg tak hisap rokok.. tak pasal2 dapat penyakit gak.. huh! assalamualaikum..

4 comments:

LydSunshine said...

Salam, biler cerita pasal rokok ni... Teringat satu iklan kempen anti merokok di tempat awam kat TV. Yang ader 2 org dok kat taman, pastu sorang smoking. pastu sorang lg bagi karipap kat mamat yg smoking tu sampai tahap paksa2. last2 biler yg smoking tu marah sbb dia dah kata tanak, then yg bagi karipap tu sound sebijik 'ooo.. tau plak ko tanak ek? Dah yg ko bagi asap rokok kat aku tu, ko tak tanya pon aku nak ke tak?'. Hehehe...

LydSunshine said...

Salam, biler cerita pasal rokok ni... Teringat satu iklan kempen anti merokok di tempat awam kat TV. Yang ader 2 org dok kat taman, pastu sorang smoking. pastu sorang lg bagi karipap kat mamat yg smoking tu sampai tahap paksa2. last2 biler yg smoking tu marah sbb dia dah kata tanak, then yg bagi karipap tu sound sebijik 'ooo.. tau plak ko tanak ek? Dah yg ko bagi asap rokok kat aku tu, ko tak tanya pon aku nak ke tak?'. Hehehe...

Mr.Ein said...

seb baik aku tak smoking..
aku pun sama situasi mcm budak karipap tu ehehe

IkraamSuarez said...

this is my new blog address :: http://www.pgx4238.blogspot.com/

SETIA

Api! Api!

I've Got OB Spirit!!

Gerak Gerak Gerak Khas

Anak Buah Sarjan HashiM

TopicS